سقف کاذب از آن دست مواردی است که در دنیای امروز بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌ است. این نوع از پوشش سقف می‌تواند نواقص و ایرادات سقف شما را به سرعت بپوشاند و موارد ناخوشایند را از معرض دید خارج ‌کند. در صورتی که تصمیم بگیرید از چنین پوششی برای سقف محل کار یا سکونت‌تان استفاده کنید، بخشی از ارتفاع اتاق را از دست می‌دهید و در عوض، یک سقف زیبا و کاربردی به دست می‌آورید. سقف‌های کاذب در انواع متفاوتی عرضه می‌شوند که معمولا روش نصب ساده‌ای دارند و به سرعت در محل موردنظر شما نصب می‌شوند. در ادامه با انواع رایج از سقف کاذب آشنا خواهید شد.

سقف کاذب در انواع مختلفی قابل انتخاب است و می‌تواند از جنس چوب، شیشه‌، آهن، گچ، آلومینیوم، کامپوزیت یا پی وی سی (PVC) باشد. در میان تنوع موجود برای سقف کاذب، تعدادی از بقیه بیشتر استفاده می‌شوند و ما هم قصد داریم آنها را به شما معرفی کنیم:

۱- سقف کاذب رابیتس

این نوع از سقف کاذب را می‌توان قدیمی‌ترین نوع سقف‌های کاذب دانست. در واقع استفاده از رابیتس ساده‌ترین و دم‌دستی‌ترین راهی است که هنگام اجرای سقف کاذب به ذهن افراد می‌رسد و به همین نسبت، بیشتر از سایر روش‌ها استفاده می‌شود. در این نوع، از توری‌های فلزی خاصی که از فولاد ساخته می‌شود استفاده می‌کنند و پس از بند کردن آن روی سقف قبلی، یک لایه از گچ را روی آن می‌ریزند تا یک سقف جدید و یک‌تکه شکل بگیرد. سقف کاذب رابیتس به دلیل استفاده از یک لایه‌ی سنگین از گچ، به هیچ وجه در معماری‌های مدرن امروزی توصیه نمی‌شود؛ زیرا در صورت وقوع زلزله و ریزش سقف، احتمال آسیب دیدن زیاد ساکنان بسیار زیاد خواهد بود.

انواع سقف کاذب

۲- سقف کاذب کناف (knauf)

سقف کاذب کناف با آمدن برند کناف به ایران رواج پیدا کرد. برند آلمانی کناف اکنون در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کند و صفحه‌های کناف برای دکور کردن انواع سقف و دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرند. پنل‌های کناف از گچ فشرده و متراکم ساخته می‌شوند و از یک فریم آلومینیومی برای استحکام سازه استفاده می‌کنند. از برش این صفحه‌ها و شکل دادن به آنها، سقف‌های زیبایی به وجود می‌آید که به راحتی رنگ‌آمیزی می‌شوند و رنگ دلخواه شما را به خود می‌گیرند. کناف به دلیل داشتن لایه‌ی گچی، با استفاده از بتونه‌ی مخصوص کاملا صاف و یک‌دست می‌شود و پس از رنگ خوردن، همان رنگی را به خود می‌گیرد که انتظارش را داشتید. در صورت استفاده از سقف کاذب کناف، امکان استفاده از نورهای مخفی در کناف فراهم می‌شود و می‌توانید رنگ مورد نظرتان را در فضای خانه داشته‌ باشید.

انواع سقف کاذب

۳- تایل گچی مربعی

تایل‌های گچی مربعی از جنس همان کناف‌های محبوب هستند و تنها در شکل و ابعاد با کناف معمولی تفاوت دارند. این نوع پوشش سقف، بیشتر در سالن‌ های اداری و محیط‌ های همایش مورد استفاده قرار می‌گیرد. تایل‌ های مربعی که در این روش استفاده می‌شوند، ابعاد استاندارد ۶۰ در ۶۰ دارند و به راحتی می‌توان به فضای پشت آنها دسترسی داشت. استفاده از تایل‌ های گچی مربعی بسیار ساده است؛ اما برای نصب این تایل‌ها، به یک سیستم شبکه‌ای خاص نیاز دارید تا بتوانید تایل‌ ها را درون آنها قرار دهید. طراحی و اجرای این شبکه‌ی فلزی تنها از متخصصان باتجربه برمی‌آید.

انواع سقف کاذب

۴- سقف کاذب آکوستیک (Acoustic)

سقف‌های کاذب آکوستیک برای محیط‌های سرپوشیده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند که عدم خروج صدا از آنها بسیار مهم است. معمولا در سینماها، سالن‌های کنفرانس و سالن‌های همایش شاهد استفاده از این نوع سقف کاذب هستیم. این نوع سقف کاذب از نظر شکل و ابعاد شبیه به تایل‌های گچی مربعی است و در متریال با آنها تفاوت دارد. اگر تا به حال به سقف سالن‌های همایش دقت کرده باشید، حتما صفحه‌های سوراخ‌داری را مشاهده کرده‌اید که از ترکیب چوب و اسفنج ساخته می‌شوند. همان صفحه‌هایی که یا رنگ طبیعی چوب دارند یا به کل سفیدرنگ هستند و در داشتن سوراخ‌های الگودار با هم اشتراک دارند. این نوع از سقف کاذب برای کسانی که اهل موسیقی هستند و نمی‌خواهند در زمان تمرین موسیقی، با غرولندهای ناخوشایند همسایه‌ها مواجه شوند کاربرد دارد.

انواع سقف کاذب

۵- سقف کاذب PVC

سقف کاذب پی وی سی از مواردی است که امروزه به محبوبیت زیادی رسیده و مردم به شکل گسترده از آن استفاده می‌کنند. در این نوع از سقف‌های کاذب، از تایل‌های بلندی استفاده می‌شود که در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و پوشش یک‌دستی را به سقف شما می‌دهند. این نوع پوشش سقف، روش نصب مشابهی با پارکت یا لمینت دارد و می‌توان آن را به نوعی پارکت سقفی دانست. سقف کاذب پی وی سی همان‌طور که از اسمش برمی‌آید، از مواد پلاستیکی ساخته می‌شود. تایل‌‌های پی وی سی معمولا توخالی هستند و نسبت به ضربه‌ی اجسام نوک‌تیز مقاومت ندارند. برای استفاده از پی وی سی در سقف کاذب، استفاده از یک لایه زیرسازی مخصوص ضروری است. پی وی سی هم مثل لمینت دارای طرح‌های ظاهری متنوعی است و می‌توانید طرحی که با سلیقه و محیط منزل‌تان هماهنگ است را برای سقف انتخاب کنید.

انواع سقف کاذب

۶- سقف کاذب فلزی

سقف کاذب فلزی همان‌طور که از نامش پیدا است، از ورقه‌های فلزی ساخته می‌شود. برای ساخت این نوع از سقف کاذب، از فلزت سبک استفاده می‌شود و معمولا ورق‌های آلومینیومی و آلیاژهای آن بیشترین استفاده را در سقف کاذب فلزی دارند. سقف کاذب آلومینیومی دارای استحکام زیادی است و مزایایی را با خود به همراه می‌آورد که معمولا در دیگر انواع سقف کاذب وجود ندارد. به عنوان مثال این نوع از سقف‌های کاذب ضدآب است و در برابر گرما و سرمای شدید مقاومت می‌کند.

انواع سقف کاذب

مشاوره با کارشناسان و متخصصین فعال در این زمینه می تواند بهترین نتیجه را به همراه داشته باشد. گروه طراحی دکوراسیون داخلی کاط آماده ارائه خدمات از مشاوره، طراحی، تولید تا مرحله نصب و اجرا در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی است.

کلمات کلیدی: انواع سقف کاذبسقف کاذب در کرمانسقف کاذب کرماناجرای سقف کاذب در کرمانقیمت سقف کاذب در کرماننصب سقف کاذب در کرمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *