اصول نورپردازی حرفه ای در دکوراسیون داخلی

اصول نورپردازی حرفه ای در دکوراسیون داخلی

نورپردازی می تواند یک اتاق را بی نظیر و حتی بلعکس آن را نازیبا و نامناسب جلوه دهد. برای مثال نبودن روشنایی کافی در اتاق آن را کسل کننده، کوچک و ناخوشایند نشان خواهد داد. همچنین روشنایی زیاد هم ضرر مخصوص بخود را دارد. برای مثال روشنایی زیاد می تواند رنگ زیبای دیوارهای اتاق را سبُک نشان بدهد و حسی ناراحت کننده در دکوراسیون اتاق به وجود بیاورد. اما هر اتاقی نورپردازی مخصوص به خود را نیاز دارد. رنگ نوری که به خانه می تابد هم اهمیت زیادی دارد.

اصول نورپردازی حرفه ای در دکوراسیون داخلی

نور زرد برای چشم مناسب تر از نور سفید است اما به تنهایی باعث می شود رنگ دیوارهای اتاق و لوازم کمی تیره تر از رنگ اصلی شان به نظر برسند. در واقع با نور زرد دیوارها کرم رنگ و تیره تر و فضای کوچک شما کوچک تر دیده می شود. نور سفید فضا را بازتر و بزرگ تر نشان می دهد ولی به تنهایی کمی یکنواخت و کسل کننده است. استاندارد روشنایی می گوید بهترین نور باید ترکیبی از نور مهتابی (سفید) و نور خورشیدی (زرد) باشد که کمترین آسیب را به چشم می رساند.

استفاده از لامپ های سقفی رشته ایی اگر اهل مطالعه در این مکان ها هستید بهترین گزینه خواهد بود. در کنار کلید چراغ ها باید سوئیچی جهت تنظیم میزان روشنایی این لامپ ها نیز وجود داشته باشد تا بر اساس نیاز خود، روشنایی اتاق را تنظیم کرده باشید. استفاده از لامپ ها و چراغ های زمینی و رومیزی باید در مکان هایی باشد که نیاز به نور بیشتر احساس می شود. این لامپ ها حس آرامش بیشتری در محیط ایجاد می کنند که در صورت استفاده از آنها می توانید تعدادی از چراغ های سقفی را خاموش نگه دارید و در نهایت نکته مهم آخر در اتاق نشیمن، توجه به موقعیت میز تلویزیون است. سعی کنید نور در مقابل صفحه تلویزیون به هیچ عنوان قرار نگیرد تا در دیدتان مشکل ایجاد نکند.

قانون نورپردازی در اتاق پذیرایی و نشینمن قانون چهار گوشه است. یعنی اینکه از بین چهار گوشه اتاق باید حتما سه گوشه روشن باشد و یکی از این روشنایی ها باید روی یکی از اجزا یا وسایل خانه باشد؛ مثلا مستقیم روی یک تابلو یا گلدان بزرگ یا حتی یک صندلی خاص. نوع استفاده از روشنایی ها هم در اتاق نشیمن باید به صورت ترکیبی از انواع نورها باشد؛ یعنی در یک اتاق نشیمن وقتی از یک آباژور زمینی استفاده می شود در نقطه ای دیگر می توان از یک چراغ رومیزی استفاده کرد. حتی نوع و سمت نوری که هر کدام هم منتشر می کنند می تواند متفاوت باشد؛ یکی به سمت بالا و دیگری به سمت پایین. مهم این است که در نشیمن از همه نوع منبع نوری استفاده شده باشد و البته استفاده از وسایلی که میزان نور را کم و زیاد می کنند.

در یک سالن پذیرایی مهم ترین منبع نورپردازی لوستر است. هر چند که در این منطقه حساس و رسمی خانه هم استفاده از نورهای هالوژن مخفی، آباژورها و . . . حسابی جواب می دهد و فضا را کاملا لوکس و امروزی می کند اما داشتن یک لوستر با روشنایی کافی بالای سر میز غذاخوری از مهم ترین نکات در طراحی داخلی است؛ آن قدر که این روزها طراحان حتی در خانه های کوچکی که سالن پذیرایی جدا ندارند باز هم به مساله لوستر بالای میز توجه می کنند و هر جایی که میز غذاخوری را قرار می دهند حتما بالای سر آن یک چراغ می گذارند.

مشاوره با کارشناسان و متخصصین فعال در این زمینه می تواند بهترین نتیجه را به همراه داشته باشد. گروه طراحی دکوراسیون داخلی کاط آماده ارائه خدمات از مشاوره، طراحی، تولید تا مرحله نصب و اجرا در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *