قرنیز به نواری گفته می شود که در پایین دیوار و در امتداد آن نصب می شود. معمولا نسبت به دیوار برجسته بوده و مهم ترین وظیفه ی آن محافظت از نازک کاری دیوار در برابر صدماتی از قبیل نفوذ مستقیم رطوبت از کف به دیوار است و معمولا از جنس سنگ، چوب، پلاستیک و یا بتن است.

ممکن است برای شما هم این سوال پیش بیاید که کاربرد قرنیز چیست و برای چه از آن استفاده می کنند؟ آیا فقط برای زیبایی قرنیز را در امتداد دیوار در فضای منزل و … استفاده می کنیم؟ نمی توان این را کتمان کرد که قرنیز شاید در ظاهر مسئله ی کوچکی باشد ولی تا حد زیادی در زیبایی منزل شما تاثیر دارد.

از طرفی هم اگر کف محیط لمینت یا موارد مشابه شود فضای کمی ما بین کف و دیوار ایجاد می شود که این فضا محل مناسبی برای جمع شدن گرد و غبار و کثیفی می شود که این فضا را می توان به راحتی با قرنیز پوشاند و فضا را کاور کرد. حتی در صورتی که کف خانه موکت یا سنگ هم شود باز هم با استفاده از قرنیز می بینیم که به چه اندازه به جلوه ی کف و دیوار افزوده شده است.

نکاتی مهم در مورد قرنیز

ابعاد قرنیز

قرنیزها در شاخه های ۲۸۰ سانتی متری به صورت معمول و در بعضی از برندها ۲۴۰ سانتی متر هستند.

ارتفاع قرنیزها بین ۷-۱۰ سانتی متر و در مواردی تا ۱۵ سانتی متر هم می رسند.

دلایل ازدیاد طرح و رنگ ها

در زمان حال مبادلات قرنیز و کاغذ دیواری به تجارتی پر درآمد در عرصه ی طراحی داخلی و دکوراسیون تبدیل شده است و به همین دلیل شاهد ورود طرح ها و رنگ های متنوعی در بازار می باشید.

توصیه هایی جهت خرید مناسب

یکی از دغدغه های افراد هنگام خرید قرنیز این است که باید به چه نکاتی برای انتخاب قرنیز مناسب توجه کنند.

  • مراجعه به فروشگاه های مناسب و معتبر
  • استفاده از متخصصین حاذق در زمینه ی قرنیز و گرفتن اطلاعات در مورد متریال های مختلف و قابلیت ها، مزایا و معایب هر کدام از آنها
  • مشاوره گرفتن از متخصصین در زمینه طراحی داخلی برای انتخاب بهترین طرح و رنگ قرنیز که متناسب با طراحی و رنگ بندی مکان مورد نظر باشد.
  • یکی دیگر از مواردی که هنگام خرید باید به آن توجه کرد استفاده از نوع مقاوم در برابر آب و رطوبت بوده. استفاده از نوع PVC و پلی استایرن می تواند پیشنهاد مناسبی برای این مورد باشد.

ویژگی های قرنیز خوب

همانطور که می دانید علاوه بر زیبایی باید قرنیز بتواند مانع بروز آسیب و صدمه احتمالی به دیوارها شود به همین دلیل طراحان از گذشته سعی در انتخاب بهترین و مناسب ترین متریال برای هر سازه و طراحی هستند.

یک قرنیز خوب باید:

۱- مقاوم و عایق در مقابل گرما، برودت و صدا باشد.

۲- نصب و اجرای آن باید آسان و در کمترین زمان انجام شود.

۳- در مقابل ضربه باید مقاوم باشد.

۴- زیبا و چشم نواز باشد.

۵- مقاوم در برابر آب و رطوبت

مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *