طراحی داخلی فقط یک مهارت فنی یا یک کار هنری نیست. این یک رشته سازنده است که کیفیت عاطفی ناشی از یک فضا را بالا می برد. در حقیقت، علم روانشناسی طراحی داخلی ذهن انسان را در مرکز خود قرار می دهد. اهمیت روانشناسی در طراحی داخلی

مفاهیم و شیوه های طراحی داخلی حول محور تأثیر اشکال، رنگ ها، نورپردازی، موقعیت یابی و غیره بر ساکنان و مالکان می چرخد.

اگر طراحان داخلی از ارائه محتوای عاطفی غافل شوند، در واقع می توانند محیط نامناسب را برای مشتری ایجاد کنند. دلیل این امر این است که هر مکان دارای یک هدف است و گروهی از افراد را در خود جای داده و آن را با یک احساس یا دلیل خاص در میان می گذارند.

عناصر مختلف طراحی داخلی انواع مختلفی از واکنش های انسانی را به وجود می آورند. به عنوان مثال، فروشگاه ها با سایه های روشن احساس آمادگی برای خرید را القا می کنند. خوابگاه های بیمارستانی با سایه های خنک و رنگارنگ، بیماران را تسکین می دهند.

بنابراین، در اینجا یک نگاه اجمالی وجود دارد که ذهن انسان چگونه در طراحی داخلی تأثیر می گذارد:

جلوه رنگ

رنگ ها بیشترین تأثیر را در ذهن دارند. پیشنهاد ترکیب رنگ بهینه نیاز به تخصص دارد که ناشی از مشاهده، تمرین و تعامل است. طراحان داخلی به جای تصمیم گیری در مورد یک رنگ برای همه اتاق ها، یک پالت را برای خانه انتخاب می کنند. رنگ ها با هدف، غریزه، محیط، فضای اتاق، عملکرد و سلیقه مشتری انتخاب می شوند.

یک شهرک می تواند بیشتر از رنگ سبز استفاده کند تا احساس طبیعت را به وجود آورد. اتاق هایی برای فعالیت خلاقانه می توانند رنگ نارنجی داشته باشند تا از زندگی لذت ببرند. آبی برای آرامش در آشپزخانه ها و حمام ها مناسب است. فضاهای اداری می توانند از سایه های خاکستری استفاده کنند تا احساس آرامش در کار را ایجاد کنند.

اهمیت روانشناسی در طراحی داخلی

فرم ها و اندازه ها

فرم ها و اندازه ها در طراحی داخلی اهمیت دارند. توزیع فضا یا ایجاد توهمات فضا می تواند عمیقاً در ذهن افراد تأثیر بگذارد. دو نوع فرم وجود دارد: هندسی و طبیعی.

اشکال هندسی، ساخته شده به دست انسان است و اشکال طبیعی از طبیعت الهام می گیرند. فضای داخلی می تواند اشکال طبیعی مانند امواج یا اشکال نامنظم را برای دیوارها یا اشیاء مانند قفسه یا جداول درج کند. این تغییرات طراحی می تواند یک حس جدید به فضای داخلی ببخشد.

اهمیت روانشناسی در طراحی داخلی

روشن کردن ذهن

روشنایی مناسب فضای داخلی، در تفسیر روانشناختی آن بسیار مهم است. نورپردازی به صورت طبیعی یا مصنوعی حاصل می شود. نور روز، روشی برای روشنایی طبیعی، روشی است که اجازه می دهد تا از نور خورشید از طریق ورودی های برنامه ریزی شده صحیح مانند پانل های شیشه ای و پنجره ها استفاده شود.

یک سیستم روشنایی طبیعی دارای مکان های پنجره ای و سیستم های بازتابی به خوبی ارزیابی شده است تا نور را به مناطق مختلف سازه منتقل کند. نورپردازی طبیعی باعث آرامش و شادی و نزدیک شدن به طبیعت می شود. همچنین باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود.

اهمیت روانشناسی در طراحی داخلی

روانشناسی طراحی داخلی یک رشته تحصیلی تخصصی است. این امر بر اثربخشی طراحی داخلی از طریق تجزیه و تحلیل احساسات انسانی تحت تأثیر عناصر طراحی متمرکز است.

مشاوره با کارشناسان و متخصصین فعال در این زمینه می تواند بهترین نتیجه را به همراه داشته باشد. گروه طراحی دکوراسیون داخلی کاط آماده ارائه خدمات از مشاوره، طراحی، تولید تا مرحله نصب و اجرا در زمینه طراحی داخلی است.

لینک خارجی

کلمات کلیدی: مقالات دکوراسیون داخلیاهمیت روانشناسی در طراحی داخلی – طراحی داخلی در کرمان – طراحی داخلی کرمان – دکوراسیون داخلی کاط کرمان – شرکت معماری در کرمان – مجموعه معماری کاط کرمان – شرکت طراحی داخلی در کرمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *