شاید کمتر سازنده ای باشد که در تجربیات کاری خود و در مواجهه با چالش انتخاب سقف کاذب، با این سوال مواجه نشده باشد که “کناف بهتر است یا رابیتس؟ “

کناف بهتر است یا رابیتس؟

بنابراین، این مقایسه  از چندین نقطه نظر قابل بررسی است:

الف) مقایسه کناف و رابیتس از نظر زمان اجرا:

در سیستم رابیتس کاری و گچ کاری جهت سقف کاذب، کار در سه مرحله انجام می شود (جوشکاری – بستن صفحات رابیتس – گچ کاری)، که در سیستم کناف (ساخت و ساز خشک) نیازی به جوشکاری وجود ندارد (اتصالات سقف کاذب کناف به صورت پیچ و میخ به سقف اصلی متصل می شوند)، همچنین عملیات گچ کاری مستلزم صرف زمان جهت خشک شدن و همچنین خروج نخاله های ایجاد شده مربوط به آن است. در این مقایسه مشخص می گردد که از نظر زمانی سرعت اجرای سقف کاذب کناف، بسیار بالاتر است.

ب) مقایسه کناف و رابیتس از نظر هزینه اجرا:

مقایسه این دو سیستم از نظر هزینه های اجرایی، همواره با اختلاف نظرهای زیادی میان طرفداران هر کدام از این دو، همراه است، اما با دیدی منصفانه و جامع (در صورتی که تک تک پارامترهای مستلزم هزینه در شرایط برابر بررسی شود) می توان گفت: هر دو نوع سقف کاذب یاد شده از لحاظ هزینه ظاهری، نزدیک به هم می باشند، اما اگر “زمان” را به عنوان پول در نظر بگیریم، هزینه های مربوط به برق و جوشکاری، حمل و نقل به دلیل حجم بیشتر مصالح مربوط به سقف رابیتس، تخلیه نخاله های ساختمانی پس از کار و نظافت آن و … قابل توجه و تامل می باشند و در یک جمله می توان گفت: هر چند هزینه های ظاهری هر دو نوع سقف کاذب در یک محدوده است، اما هزینه های جنبی رابیتس و گچ از کناف بیشتر است.

ج) مقایسه کناف و رابیتس از نظر وزن بار مرده:

از نظر مقایسه وزن حاصل از بار مرده سقف کاذب کناف و رابیتس، سبکی قابل توجه کناف بدیهی خواهد بود.

د) مقایسه کناف و رابیتس از نظر ترمیم پذیری و سهولت در تغییرات:

در ساختمان ها پس از گذر زمان، ممکن است لوله های تاسیساتی عبور کرده از سقف کاذب به تدریج فرسوده و در مواردی به نشت مایعات بینجامد. همچنین مشاهده می شود، پس از گذر ۱۰ الی ۱۵ سال از عمر یک واحد مسکونی تمایل به تغییرات دکوراسیون (باز سازی ساختمان) احساس می شود. در این شرایط نیز برتری با کناف خواهد بود، زیرا سقف کاذب کناف (در مقایسه با رابیتس) به سهولت بیشتری قابل باز و بسته کردن، ایجاد دسترسی و ترمیم کردن است.

ه) تعداد نفرات اجرا کننده:

همانطور که بیان شد کار سقف کاذب رابیتس و گچ با سه گروه (جوشکار – رابیتس بند – گچ کار)  یا نهایتا دو گروه (جوشکار و رابیتس بند – گچ کار) قابل اجراست که همین فرایند در کار اجرای سقف کاذب کناف فقط با یک اکیپ دو نفره برای هر واحد قابل اجرا می باشد.

و) مقایسه کناف و رابیتس از نظر کیفیت:

در این مقایسه نیز اگر منصف باشیم خواهیم گفت: اگر کار کناف توسط اکیپ ماهر انجام شود از نظر کیفیت عاری از هر گونه نقص و مشکل خواهد بود اما اگر با رعایت استانداردها و ضوابط انجام نشود و در مراحل نصب از گروه با تجربه استفاده نشود، نمی توان توقع نتیجه مطلوب را داشت. به طور کلی وقتی تمام تمرکز کارفرما روی پایین آوردن قیمت تمام شده باشد و تمرکز توجه از کیفیت و تجربه و مهارت های مدیریتی و اجرایی پیمانکار برداشته شود، انتظار کیفیت، عاقلانه نیست.

ز) مقایسه کناف و رابیتس از نظر تناسب با بازسازی ساختمان:

به جرات می توان گفت در زمینه بازسازی ساختمان نیز به دلایلی که بیان شد، کناف حرف اول را می زند (عدم استفاده از جوشکاری و آسیب به سرامیک و شیشه و …، سرعت بالا، تعداد نفرات کم، سرعت بسیار بالاتر و رنگ پذیری کار بلافاصله پس از پایان)

مشاوره با کارشناسان و متخصصین فعال در این زمینه می تواند بهترین نتیجه را به همراه داشته باشد. گروه طراحی دکوراسیون داخلی کاط آماده ارائه خدمات از مشاوره، طراحی، تولید تا مرحله نصب و اجرا در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی است.

کلمات کلیدی: کناف بهتر است یا رابیتس؟ – کناف کرمانکناف در کرماننمایندگی کناف کرمان – نمایندگی کناف در کرمان – اجرای کناف در کرمان – اجرای کناف و سقف کاذب در کرمان – نمایندگی کناف ایران در کرمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *