برای دستیابی به یک خرید ایده‌آل در زمینه پارکت، بهتر است نکات مطرح شده در این مطلب را با دقت مطالعه کنید:

جنس چوب پارکت

جنس چوب پارکت از اهمیت بالایی برخوردار است. هرچه مرغوبیت چوب بیشتر باشد دوام پارکت بالاتر است. جنس چوب مصرفی در پارکت‌های خوب به نسبت سخت‌تر از انواع دیگر آن است. مناسب‌ترین گزینه‌، استفاده از چوب بلوط در ساخت پارکت است. این چوب فشردگی و استحکام بالایی دارد. ناگفته نماند انتخاب جنس پارکت، بستگی متقابل به نوع کاربری فضای شما دارد. شما باید با توجه به میزان رفت و آمد در محیط، درجه رطوبت، نوع طرح و رنگ دلخواه‌تان، محصول مورد نظرتان را انتخاب کنید؛ البته میزان بودجه شما نقش مهمی در انتخاب پارکت با جنس‌هایی مانند بلوط، گردو، راش، بامبو و … دارد.

نکته‌های مهم در انتخاب پارکت

توجه به تعداد لایه های پارکت

نکته قابل تامل در انتخاب پارکت تعداد لایه‌های به کار رفته در آن است. در صورتی که پارکت انتخابی شما از یک لایه تشکیل شده باشد، توسط چسب مخصوص به کف اتاق نصب و چسبانده می‌شود. اگر پارکت‌های ضخیم و چند لایه را انتخاب کرده‌اید، با یک نگاه متوجه می‌شوید که آنها توسط کلیک‌هایی مانند پازل در یکدیگر چفت و بست می‌شوند. از ویژگی خوب این پارکت‌ها این است که در صورت نقل مکان به منزل جدید می‌توانید آنها را به‌راحتی جدا کرده و دوباره در محل مورد نظر نصب کنید.

رنگ و بافت پارکت

رنگ و بافت رویه پارکت‌ها را باید با توجه به طراحی منزل‌تان انتخاب کنید. در صورتی که فضای زندگی‌تان کوچک است، حتما از رنگ‌های روشن این محصول استفاده کنید و اگر محدودیت فضایی ندارید می‌توانید رنگ مورد علاقه‌تان را با توجه به دکوراسیون داخلی خانه، برگزینید. در مورد بافت‌هایی که روی انواع پارکت مشاهده می‌کنید، باید بگویم که آنها براساس نوع چوب و نوع برشی که برای بریدن چوب به‌کار می‌رود متفاوت هستند.

ابعاد پارکت

پارکت‌ها به ۲ شکل مستطیل و مربع در بازار عرضه می‌شوند؛ البته نوع مستطیل آن مخاطبان بیشتری دارد. پارکت‌های مستطیل، طولی بین ۶۰ تا ۱۸۰ سانتی‌متر و عرضی بین ۵ تا ۴۰ سانتی‌متر دارند. همچنین پارکت‌های مربع معمولا در ابعاد ۴۰ در ۴۰، ۶۰ در ۶۰، ۸۰ در ۸۰ و۱۰۰ در ۱۰۰ تولید می‌شوند.

نکات مهم در نصب پارکت

  • در زمان نصب پارکت نباید هیچ‌گونه درزی بین آنها به‌وجود بیاید. وجود کوچک‌ترین درز در پارکت، به‌راحتی سبب وارد شدن رطوبت و حشرات موذی در آنها می‌شود.
  • دقت داشته باشید وجود درز انبساط در محل دیوار و پارکت رعایت شود. معمولا فاصله‌ای حدود ۳ تا ۴ میلی‌متر برای این منظور کافی است. نگران این فاصله نباشید، بعد از اتمام کار این محل توسط قرنیزهای چوبی پوشانده می‌شود.
  • نکته خیلی مهم قبل از نصب پارکت، تراز کردن کف اتاق است. راهکاری که نصاب‌های پارکت پیشنهاد می‌دهند، استفاده از فوم مخصوص در زیر پارکت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *