طراحی داخلی مناسب پلان آشپزخانه

طراحی داخلی مناسب پلان آشپزخانه

اصولا تصمیم گیری برای طراحی داخلی آشپزخانه که یکی از مهمترین فضاهای داخلی هر خانه است امر حساسی است. در انتخاب یک پلان مناسب برای فضای آشپزخانه باید به مواردی از جمله مثلث کار، آسایش در طبخ غذا، غذا خوردن و معاشرت و سایر فعالیت ها توجه کرد.

انواع پلان آشپزخانه

پلان آشپزخانه مسکونی با توجه به رعایت مثلث کار در فضا می تواند به هفت نوع پلان تبدیل شود که در ادامه با هم آن ها را بررسی می کنیم. پیش از آن که با انواع پلان آشپزخانه مسکونی آشنا شویم بد نیست با مفهوم مثلث کار در آشپزخانه بیشتر آشنا شویم. مثلث کار به مثلثی فرضی در آشپزخانه گفته می‌شود که رئوس آن را یخچال، اجاق گاز و سینک ظرفشویی تشکیل می‌ دهند. از آنجا که در آشپزخانه سه فعالیت اصلی نگهداری مواد غذایی، شستشو و پخت و پز وجود دارد، مثلث کار اصلی‌ ترین مسیر تردد در یک آشپزخانه‌ است. سایر مسیرهای تردد باید به گونه ای باشند که با مثلث کار تداخل ننمایند. در هنگام طراحی مثلث کار در آشپزخانه باید توجه نمود که فاصله مناسبی میان اجاق گاز و دو راس دیگر مثلث وجود داشته باشد تا از تاثیر گرمایی بر عملکرد یخچال و همچنین لکه های چربی حاصل از پخت و پز بر ظروف شسته شده جلوگیری شود. با توجه به مفهوم مثلث کار در آشپزخانه بهترین پلان ها برای آشپزخانه عبارتند از:

۱- آشپزخانه با پلان خطی

۲- آشپزخانه با پلان آزاد

۳- آشپزخانه با پلان U شکل

۴- آشپزخانه با پلان L شکل

۵- آشپزخانه با پلان G شکل

۶- آشپزخانه با پلان ترکیبی U شکل و جزیره

۷- آشپزخانه با پلان ترکیبی L شکل و جزیره

طراحی داخلی مناسب پلان آشپزخانه

طراحی داخلی آشپزخانه با پلان خطی

آشپزخانه با پلان خطی یا تک دیواری به طور معمول برای خانه های کوچک کاربرد دارد. تمام فعالیت های آشپزخانه در محوری خط مانند در فضایی از یک دیوار انجام می گیرد. چالش اصلی چنین پلانی در فضای آشپزخانه، کوچک بودن فضای کار برای کاربر است که در صورت امکان با اضافه کردن یک جزیره می توانید این مشکل را برطرف نمایید.

طراحی داخلی مناسب پلان آشپزخانه

طراحی داخلی آشپزخانه با پلان آزاد

آشپزخانه با پلان آزاد برای مهمترین فعالیت موجود در آشپزخانه یعنی پخت و پز بهترین طرح محسوب می شود. این طرح پلان معمولا برای پلان آشپزخانه های تجاری و رستوران ها که روزانه تعدا زیادی غذای متنوع طبخ می کنند بهترین گزینه است.

طراحی داخلی مناسب پلان آشپزخانه

طراحی داخلی آشپزخانه با پلان U شکل

محبوبیت آشپزخانه با پلان U شکل به دلیل اجرای صحیح مثلث کار در آشپزخانه و یک پخت و پز کار آمد است. اما مشکل اصلی این آشپزخانه ها به دلیل نوع پلانشان عدم ایجاد مرز و تفکیک فضای آشپزخانه از فضاهای مجاور آن است.

طراحی داخلی مناسب پلان آشپزخانه

طراحی داخلی آشپزخانه با پلان ترکیبی U شکل و جزیره

با افزودن یک جزیره به طرح U شکل پلان می توانید فضای کار خود را گسترش دهید. از این جزیره می توانید برای قرار دادن یک صندلی و یا حتی سینک و اجاق گاز خود استفاده کنید و تعامل خود را با اعضای خانواده در هنگام پخت و پز و سایر فعالیت های مشابه بیشتر کنید.

طراحی داخلی مناسب پلان آشپزخانه

طراحی داخلی آشپزخانه با پلان G شکل

آشپزخانه با پلان G شکل حداکثر فضای مفید کار را برای شما ایجاد می کند. این نوع از پلان در واقع همان پلان U شکل است با این تفاوت که در این طرح فضای آشپزخانه کاملا از فضاهای مجاور خود تفکیک شده است و از این بازو ایجاد شده اضافی می توانید به عنوان فضایی برای قرار دادن صندلی های اپن و ایجاد یک میز کار یا صبحانه خصوصی استفاده کنید.

طراحی داخلی مناسب پلان آشپزخانه

طراحی داخلی آشپزخانه با پلان L شکل

آشپزخانه با پلان L شکل محبوب ترین پلان آشپزخانه مسکونی می باشد. این مدل از پلان آشپزخانه امکان اتصال فضای غذا خوری را به فضای آشپزخانه می دهد؛ به همین دلیل از این مدل پلان می توانید به خوبی در آپارتمان های کوچک استفاده کنید و فضای ایده آلی را برای آشپزخانه دراین آپارتمان ها ایجاد نمایید.

طراحی داخلی مناسب پلان آشپزخانه

طراحی داخلی آشپزخانه پلان ترکیبی L شکل و جزیره

اگر تمایل به داشتن یک پلان منعطف دارید پلان ترکیبی L شکل و جزیره بهترین گزینه برای فضای داخلی شما محسوب می شود. حضور یک جزیره در فضای هر آشپزخانه ای می تواند فضای مطلوبی را برای انجام فعالیت های محیطی ایجاد کند حال اگر این جزیزه با یک پلان L شکل محبوب ترکیب شود می تواند یک آشپزخانه ی ایده آل را برای شما بوجود آورد.

طراحی داخلی مناسب پلان آشپزخانه

مشاوره با کارشناسان و متخصصین فعال در این زمینه می تواند بهترین نتیجه را به همراه داشته باشد. گروه طراحی دکوراسیون داخلی کاط آماده ارائه خدمات از مشاوره، طراحی، تولید تا مرحله نصب و اجرا در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *